لیزرپرتوان (HPLL)

لیزر بخشی از انواع طیف نور است .نور یک انرژی الکترومغناطیسی است . انرژی الکترومغناطیسی معمولا با طول موج اندازه گیری می شود . نور مرئی طول موجی بین  380 الی 740 دارد . هر رنگ درون نور مرئی طول موج خاص خود را دارد . انواع مختلف لیزر نیز با توجه به طول موجشان در بخشی از این طیف جای میگیرند .

طیف نور و لیزر
از نظر طول موج لیزر مورد استفاده در فیزیوتراپی بعد از امواج اینفرا رد یا مادون قرمز قرار میگیرند . یه عبارت دیگر کمی طول موجشان از امواج مادون قرمز بیشتر است.
دستگاه لیزر در واقع نوعی امپلیفایر نور است .در واقع دستگاه لیزر امواج نورانی همسانی را به صورت متمرکز تولید میکند و این تمرکز و همگرایی موجب پدید امدن انرژی زیادی در واحد سطح میگردد ، بطوریکه میتواند در برش فلزات و الماس هم به کار اید.
امواج یک دسته نور تابشی از دستکاه لیزر هم زمانند(coherent)، هم رنگند(monochromatic) و از لحاظ قطبی بودن (polarization) همسانند.

ویژگیهای لیزر
لیزر از کنارهم قرار گرفتن ابتدای وازه های اصطلاح مقابل به دست امده است: Light Amplification by Stimulate Emission of Radiation(تقویت نور به روش گسیل القایی تابش)
انواع لیزر های مورد کاربرد در فیزیکال تراپی
•    کلاس 3 یا LLLT  با قدرت کمتر از 500 میلی وات mw (cold laser)
•    کلاس 4 یا HPLT با توان بیش از 500 میلی وات mw
بیماریها و اسیبهایی که لیزر در درمان و بهبودیشان میتواند بسیار کارامد باشد :
•    انواع اسیب های ورزشی مانند اسیب و التهاب تاندونها ، لیگامانها، عضلات(tendonitis, ligament sprain, muscle strain)
•    نوروپاتی محیطی، التهاب کپسول مفصلی و بورسها(capsulitis, bursitis)
•    دیسکوپاتی و رادیکولوپاتی
•    تنگی کانال نخاعی
•    ساییدگی و ارتروز مفاصل
•    دردهای مزمن
•    زخمهای باز
•    ...

مکانیسم های کارکرد لیزر
•    کاهش درد
•    کاهش التهاب
•    افزایش سرعت بهبود بافتهای اسیب دیده
•    شل کنندگی عضلات
•    تحریک سرعت بازسازی در عصبهای اسیب دیده
•    افزایش فعالیت عروق ناحیه مورد درمان
•    کاهش تشکیل بافت فیبروز
•    افزایش تعداد سلولهای بنیادی در ناحیه مورد درمان
بسیاری از مشکلات نوروماسکولواسکلتال به  انواع HPLT بسیار بهتر پاسخ میدهند.
بسیاری از بیماران در همان جلسات اول تاثیرات درمان را در میابند ، اگر چه در بسیاری از موارد با توجه به شدت و مزمن بودن اسیب ممکن است به جلسات متعدد درمانی نیاز باشد .
کلینیک درد توانا مجهز به لیزر دیود پرتوان گیگا  ، یکی از لیزرهای برگزیده در زمینه پزشکی ،با توان 30 وات وطول موج980 +1470nm میباشد . از ویژگیهای این لیزر دریافت گواهی نامه FDA از کشور امریکا میباشد که خود مهر تاییدی بر کار امدی و ایمنی دستگاه است.
این دستگاه علاوه بر کاربرد در کلینیک فیزیوتراپی ، قابلیت تبدیل شدن به لیزر جراحی را نیز داراست و میتوان از ان در عملهای لیزری دیسک استفاده نمود. نیز با دارا بودن پروب مخصوص ، میتوان در درمان و از بین بردن عروق عنکبوتی (spider vein) ناشی از واریس از ان بهره جست.